Ravintola Kuurna
Vuonna 2005 perustettu ravintola Kuurna on Kruununhaan piilotettu gastronominen helmi, jota on viimeiset kaksi vuotta johtanut Laura Hansen yhdessä yhtiökumppaninsa kanssa. Intiimi ja välitön bistro, jossa menu vaihtuu kahden viikon välein, on äänestetty alan Viisi Tähteä -äänestyksessä Suomen 12. parhaaksi ravintolaksi. Hansen kertoo punaisen langan olevan raaka-aineissa ja pientuottajien kanssa tehtävässä yhteistyössä: kumppaneita yhdistää sama intohimo raaka-aineiden ja lopputuloksen osalta. Ravintola sijaitsee vuonna 1902 rakennetussa, idyllisessä kerrostalossa, jossa ainut miinus on haasteellinen ja vanha ilmanvaihtojärjestelmä. Suurempi ilmanvaihtoremontti on toistaiseksi poissuljettu sekä kustannusten että talon lähtökohtien osalta.
Ravintolan tilat ovat jaettu kahteen, joka tarkoittaa sitä, että keittiö on samassa tilassa toisen puolen salin kanssa. Keittiötä ja salia jakaa väliseinä, joka toimii ainoastaan visuaalisena esteenä. ”Intiimi ja välitön keittiön läheisyys ovat toki osa viehättävyyttä, mutta luovat haasteen esimerkiksi kiireisimmissä kattauksissa, jolloin on paljon paistettavia annoksia. Tällöin huomaa, että ilmanvaihdon kapasiteetti ei riitä”, kertoo Laura lähtötilanteesta. ”Keittiö on alunperin rakennettu yhden salin tarpeisiin. Luonnollisesti olemme tehostaneet ilmanvaihtoa, mutta toimenpiteet eivät ole riittäneet”. Aiemmat toimenpiteet sisälsivät mm. huuvaremontin keittiöön, mutta se ei tuonut riittävää ratkaisua tilanteeseen: tässä ratkaisevana tekijänä on talon oma taustajärjestelmä, joka ei ole riittävän tehokas. ”Kuvaavaa tilanteen suhteen on ollut se kun kesken kattauksen olemme joutuneet avaamaan ravintolan ovia, joka erityisesti talviaikaan on ollut vähintäänkin haasteellista”, kiteyttää Hansen ilmanvaihtosta.
Airociden ilmanpuhdistimissa Lauran vakuutti ensin teknologia, jonka perään asennuksen helppous: ilmanpuhdistimien asennus ei vaadi ilmanvaihtokanaviin kajoamista. ”Laitteet ovat huomaamattomia ja HD-25000 -ilmanpuhdistin sulautui erinomaisesti keittiöömme. Laitteen hiljaisuus on myös asiakaskokemuksen näkökulmasta pelkkää plussaa”, kertoo Laura. Tulosten osalta ruuan käry on vähentynyt merkittävästi, joka on kuurnalaisille merkityksellinen asia kun asiakkaiden päällysvaatteet sijaitsevat samassa tilassa. ”Ilma on lähtökohtaisesti puhtaamman oloista ja laitteen ollessa jatkuvasti päällä se yön aikana haihduttaa edellisillan kattauksen tuoksut. Korona-aikana myös lisäturva asiakkaiden osalta on asia, johon suhtaudumme suurella vakavuudella”, kiteyttää Hansen loppuun.
Myös keittiön puolelta tuli lopputervehdyksenä toteamus, että ”aiemmin kattauksen loppuvaiheessa keittiöhenkilökunnan kurkku saattoi kipeytyä kärystä johtuen. Airociden -ilmanpuhdistimen asennuksen myötä tämäkin oire on kadonnut!”